Методична скринька

 

Виховна година «Калейдоскоп професій»

Мета: привернути увагу школярів до важливого вибору в житті людини - вибору професії; сформувати в них свідоме й відповідальне ставлення до цього вибору; надати учням уявлення про різноманітність існуючих професій; формувати повагу до праці людини; виховувати повагу до людей різних професій, до їхньої праці.

Очікувальні результати:    

  • активізація інтересу учнів до самостійного вибору майбутньої професії на основі індивідуальних властивостей, схильностей, здібностей та вимог до сучасного ринку праці; оволодіння інструментами для свідомого і відповідального вибору професійної діяльності у житті.
  • формування усвідомленого ставлення учнів до дослідження і вирішення проблеми самостійного вибору майбутньої професії: самооцінка індивідуальних можливостей і їхнє співвідношення з вимогами різного типу професійної діяльності на ринку праці;

Обладнання:

                                                                         Якщо ви вдало оберете професію

і докладете до нього душу,

то щастя саме знайде вас»

Ч.Дарвін

 

Хід заходу

І. Організаційний момент

Доброго дня шановні учні та гості! Я та мої вихованці просимо дозволу на годину вашого життя. За цей час ми разом з вами спробуємо зазирнути у світ професій.   Наш захід матиме різні моменти: діалоги та монологи, конкурси та ігри.

Отож, давайте налаштуємося на плідну співпрацю. Зовсім невипадково ви бачите на дошці портрет відомого мислителя Сократа. Саме у формі Сократівської бесіди ми проведемо наш захід. Основні вимоги бесіди – думка, слово, логіка. Багато століть тому відомий мислитель Сократ збирав разом своїх учнів, щоб обговорювати різні проблеми. Говорили переважно учні, Сократ же ставив їм питання і поєднував думки логічними зв’язками. Чого прагнув відомий мислитель, спитаєте ви? Навчити своїх учнів мислити і висловлювати правдиві думки. От і ми спробуємо стати учнями славетного мислителя. Але перед тим, як розпочати Сократівську бесіду, давайте визна­чимо її правила.

На дошці перед вами записані правила Сократівської бесіди:

1. Не можу мовчати.

2. Поважаю співбесідника.

3. Мій однокласник мені друг, але істина дорожча.

4. Заговори, щоб я тебе почув.

Розпочнемо бесіду з розминки, мета якої    активізувати думки. Відповідати на запитання серйозно не обовязково, відповіді можуть бути і жартівливі. Але участь у розминці мають взяти усі присутні. До речі, така форма бесіди нази­вається рондо.

Запитання до учнів.

На кожне запитання учні відповідають по черзі.

Який у тебе зараз настрій?

Який у тебе настрій зазвичай?

З якими людьми тобі приємніше спілкуватись?

Як ти гадаєш, чим будеш займатися, наприклад, через пять (десять) років?

Дякую. Тепер, коли ми трохи звикли до ролі співрозмовників, перейдемо до обговорення основної теми, заради якої ми зібралися.

ІІ. Мотивація

Дорога, шлях, стежина. Слова-синоніми. Усі вони різні за формою, але близькі за значенням. Дорога манить ступити на неї. Але коли ступиш    не зупинишся. Вона то спускається вниз, то піднімається вгору, далеко до заповітної мрії. Але яка ж дорога найкраща? Як важливо вибрати в житті свою дорогу. Від того яку ти вибереш, як ти підеш по ній, з ким, хто тебе поведе, залежить твоя доля. Незабаром ви повинні будете зробити перший серйозний крок у майбутнє. І ціна цього кроку    ваша доля. Напевно, нікому не треба пояснювати, що в умовах твердої конкуренції на ринку праці місце під сонцем зможе завоювати лише той, хто зможе довести свою компетентність, корисність. 

Отже, ви зрозуміли, що на сьогоднішньому заході  ми з вами будемо говорити про вибір професії. Тема нашого заходу «Калейдоскоп професій». Ми з вами ознайомимося з поняттям «професія», спеціальність, та ознайомимося зі світом професій.

Вправа «Знайомство»

Але, перш ніж почнемо знайомитися зі світом професій, давайте з вами познайомимося. Знайомство наше буде проводитись в цікавій формі. Ви називаєте своє ім’я і відразу ж називаєте професію, яка починається на першу букву вашого імені. Ну, наприклад: Василь – ветеринар. 


Вправа «Знайомство»

Мені дуже приємно з вами познайомитись.

Мене звати:

Ну що ж, завдання ви виконали.
А скажіть, будь ласка, чи важко було пригадувати професії?
(відповіді учнів)

ІІІ. Основна частина

Ви змогли переконатись, що професій багато. І дійсно світ професій дуже великий: їх налічується близько 50 тисяч. Існує кілька класифікацій: за знаряддями праці (ручні, механізовані, автоматизовані, комп’ютеризовані, функціональні), за галузевою ознакою (промислові, будівельні, транспортні, ), за умовами праці (робота вдома, на повітрі, в незвичайних умовах).

 Як на вашу думку, що означає слово професія? (відповіді учнів)
Давайте я вам трохи допоможу. Подивіться на дошку, ви бачите набір слів і словосполучень. Давайте разом складемо з них поняття «професія».

Словникова робота

який вимагає
− це вид
спеціальної підготовки
певного рівня
трудової діяльності,
знань,
джерелом доходу.
і може бути

Професія – це вид трудової діяльності, який вимагає певного рівня знань, спеціальної підготовки і може бути джерелом доходу.

А що ж означає слово «спеціальність»

Робота з тлумачним словником» (діти знаходять слово спеціальність, зачитують)

Спеціальність – вид занять в рамках однієї професії.

1.      Наведіть приклади спеціальностей в рамках однієї професії.

Відповіді учнів.

Учитель : молодших класів, математики, біології і т.д

Лікар: стоматолог, терапевт, хірург і т.д.

Інженер: механік, будівник і т.д.

Вправа «Професія. Спеціальність. Посада»

Завдання: Розділити список на професії, спеціальності, посади:

Професія → спеціальність → посада

Токар, швачка, адвокат, начальник цеху, водій, завідуюча бібліотеки, слюсар-сантехнік, міністр, кухар, закрійник,  педіатр, прораб, вихователь, інженер-геолог, музикант, вчитель образотворчого мистецтва, повар кондитер, президент, бухгалтер

2.      Як ви думаєте, чи можна прожити без професії?

Відповіді учнів: «Я вважаю, що…, я теж думаю, що…, а на мою думку…»
Вправа-гра «Складання слів із цеглинок»
Ну, а зараз ми з вами пограємо.

Ви повинні  скласти  професії за допомогою цеглинок, а  потім за допомогою іменників та прикметників охарактеризувати цю професію.

Наступна дидактична гра «Який склад пропущено»

На цеглинках записані склади, вам потрібно в слова, які мають відношення до професій, вставити пропущенні склади.

Пазли «Мудрі перли»

Життя постійно ставить людину перед вибором. У дитинстві у багатьох з вас була улюблена іграшка, в школі ви надаєте перевагу найцікавішим на ваш погляд предметам, обираєте товаришів, друзів. І в основі вибору кожного із вас свої критерії, своє уявлення про добро і зло, правду і кривду. Обираючи ж професію, ви маєте зважити всі за і проти того чи іншого заняття. Обов’язково, радитися з батьками, прислухатися до свого серця. І не забувати народну мудрість «Хочеш їсти калачі – не сиди на печі». Адже, щоб отримувати задоволення від роботи і заробляти гроші треба працювати. Тому, зараз ви спробуєте скласти пазли, у яких сховані справжні дорогоцінні перли народної творчості, і пояснити їх зміст.

Справа майстра величає

Без труда – нема плода 

Бджола мала, а й та працює

Посієш вчасно – вродить рясно

Не одяг прикрашає людину, а добрі діла

Обираючи професію, треба:

Ознайомитись з інформацією про світ професій, визначити ту, яка Вас цікавить.

Вивчить себе, свої зацікавлення, здібності, нахили.

З’ясувати, чи немає у вас медичних протипоказань щодо обраної професії.

Довідайтесь, у якому з навчальних закладів можна набути обрану професію.

З’ясуйте, чи має обрана професія попит на ринку праці

Фізкультхвилинка (африканський дощ)

Мета: забезпечити психологічне розвантаження.

Хід вправи. Учні стають у коло. Ведучий запитує: «Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Коли вони повернуться до мене, я передам наступні. Будьте уважні».

– В Австралії піднявся вітер (ведучий тре долоні).

– Починає накрапати дощ (клацання пальцями).

– Дощ посилюється (почергове плескання долонями по плечах).

– Починається справжня злива (плескання по стегнах).

– А ось і град та справжня буря (тупіт ногами).

– Але що це? Буря стихає (плескання по стегнах).

– Дощ стихає (плескання долонями по плечах).

– Лише рідкі краплі падають на землю (клацання пальцями)

– Тихий шелест вітру (потирання долонь).

– Ура! Сонце! (руки догори).

Ознайомлення із давніми та новітніми професіями.

 Давні професії.

    Багато професій існують сотні років, кожна професія виникає в результаті попиту на неї у суспільстві. І зараз ми з вами дізнаємося про походження деяких давніх професій. Я називатиму тлумачення професій, а ви уважно слухайте і назвіть людей, які займались даною справою.

1.      Майстер, який виготовляє діжки, дерев’яні відра, тощо. (Бондар)

2.      Майстер, який кує метал і виготовляє з нього різні предмети, а також підковує коней. (Коваль)

3.      Селянин, який вирощує хліб. (Хлібороб)

4.      Людина, що доглядає овець. (Вівчар, чабан)

5.      Людина, яка обробляє деревину, виготовляє прості дерев’яні меблі. (Тесляр)

6.      Спеціаліст, що ремонтує або шиє одяг. (Кравець)

7.      Людина, яка оздоблює вишивкою рушники, одяг тощо. (Вишивальниця)

(перегляд  ілюстрацій)

Новітні професії.

   Такі професії як хлібороб, пекар, столяр, бондар і багато інших виникли дуже давно, але є професії які зовсім молоді, але корисні в сучасному суспільстві.

Вони виникли в наслідок розвитку, вдосконалення  інформаційно-комунікативної сфери, збільшенням інформації у суспільстві.

(Робота зі словниками)

Програміст   складає компютерні програми.

Маркетолог  займається рекламою товару.

Менеджер    управляє бізнесом.

            Досить цікавою і корисною є професія КОРЕКТОР.

Коректор  перевіряє орфографію і пунктуацію (тобто правильність написання слів, речень) в текстах газет, журналів, книг. 

 Дивні та незвичайні професії.

Експерти з працевлаштування склали рейтинг дивних професій. До найбільш незвичайних професійних занять увійшли:

Випробовувач меблів. Цих професіоналів наймають великі дизайнерські компанії та меблеві фабрики. Звичайно, столи і книжкові полиці ніхто не тестує, але от стільці, крісла та ліжка – обов’язково.

Перевертальник пінгвінів. Пінгвіни, що мешкають у районі полярних станцій, жваво реагують на вертольоти, що пролітають повз них. Тварини задирають голову і відхиляються назад, а оскільки шия у них коротка, а тулуб – неповороткий, вони нерідко так і завалюються на спину. Перевернутися і встати самостійно пінгвіни не можуть, тому після кожного прильоту або відльоту до них на допомогу приходить фахівець. Інакше тварини загинуть.

Розгладжувач зморшок. Це співробітник елітних взуттєвих магазинів. У його обов’язки входить розгладження зморшок і складок, які утворюються на взутті в результаті багаторазової примірки покупцями.

Розпрямляч подушок. Потрібен дорогим меблевим магазинам, які торгують спальними гарнітурами (подушки, покривала). Протягом робочого дня розпрямляч  повинен ходити навколо торгового залу і розправляти зморшки і складки на них.

Черговик. В будь-якій країні давно існує поняття черги. А от у Британії з’явилася перша зареєстрована компанія «стояльщиків у черзі». Співробітники фірми готові відстояти за вас будь-яку чергу до переможного кінця, штовхатися, сваритися – загалом, робити все що завгодно заради отримання результату. Оплата за таку самовідданість становить 40 доларів на годину.

Контролери кіно. Такі люди  повинні  відвідувати кіносеанси, підраховуючи  кількість людей у ​​залі. Це робиться для контролю над кількістю проданих квитків з боку кінопрокатників.

Укладач передбачень для печива. В китайських ресторанах дуже часто продають печиво з передбаченням майбутнього. Людина цієї професії повинна складати багато мудрих, кумедних, позитивних повідомлень типу «Всі Ваші починання збудуться» або «Шукай мудрість в собі». Здається, що робота доволі легка, але після написання тисячі послань вам доведеться добре напружитися, щоб скласти щось оригінальне.

Дегустатор жувальних гумок. Представниками цієї спеціальності платять за те. що вони жують.

«Доктор» чорнильних ручок. Саме так англійською мовою називають професіонала, який лагодить і заправляє ручки з перами.

Копач черв’яків. Незамінний помічник для тих, хто любить риболовлю, але не любить бруднити руки.

Детектив  для пошуку домашніх тварин. Чимало людей готові віддати круглу суму тому,хто відшукає  їхнього зниклого улюбленця. Не дивно,що деякі «справжні» детективи відкривають приватну практику, пов’язану з пошуком чотириногих.

У кожній професії є свої знаряддя праці. За знаряддями можна дізнатися, про яку професію йде мова.

Чорна скринька (Відгадування професії за предметами)

            За предметами, які лежать у скриньці, відгадати професію і назвати  місце роботи цих людей. (Предмети: фотоапарат, пензлик, калькулятор, зеленка, цукерка, косметика, голка з нитками, …).

Звичайно, тут ми перерахували не всі професії. Їх у світі, як я вже говорила, близько 50 тис. Але, вибираючи собі професію, ми орієнтуємося не на весь світ, а на те суспільство, яке нас оточує, на країну, в якій живемо.

Один учений, який написав книгу про вибір професії, багато років пропрацював у школі і завжди цікавився подальшою долею своїх учнів. При зустрічі він ставив їм незмінний питання: «чи Задоволений ти обраною професією?» І отримував гнітючий відповідь: приблизно кожен третій

ВІДЕО (!) помилився у своєму виборі, і кожен другий зізнавався, що не зовсім задоволений, і якщо б починати спочатку, то, напевно, пішов би на іншій ниві. Чому ж так багато молодих людей помиляється у своєму виборі? Як ви вважаєте?

Зразкові відповіді дітей:

- «Тиснуть» батьки.

- Йдуть за модою.

- Нічого не знають про професії, яку обрали.

- Вибирають «за компанію».

- Не хочуть дізнаватися про негативні сторони професії.

- Не мають здібностей і нахилів до цієї професії.

- Наслідують героїв кіно і телесеріалах.

Отже, найпоширеніші причини помилок у виборі професії. Це тиск батьків, відсутність знань про обрану професію, гонитва за модою, переоцінка власних сил і здібностей. Але як же правильно вибрати професію?

Міні-лекція «Формула професії»

 Вибір професії – це друге народження людини. Це питання досить складне й серйозне. Адже вибір професійного шляху багато в чому визначає нашу долю. Кожна окремо взята професія – це цілий світ, цікавий і незвичайний. Тому вибір професії – це задача з багатьма невідомими.

Скажіть, будь ласка, що вийде, якщо довжину нашої класної кімнати помножити на ширину? (Площа класної кімнати.)
А що вийде, якщо скласти три слова: «хочу», «можу» і «треба»?

(крейдою перекреслюю тире між словами «хочу», «можу» і «треба» виходять плюси. Діти висловлюють припущення).
         Я відкрию вам секрет: вийде правильний вибір професії.

«= Усвідомлений вибір професії»)

Як пояснити цю формулу? У ній всього три величини:
хочу – це все, що мені подобається, до чого лежить душа; простір бажань, цілей, інтересів і прагнень.

можу – це все, що мені по силам, за здібностями; простір здібностей, талантів і стану здоров’я.

треба - це все, що потрібно для суспільства, країни. попит на обрану професію на ринку праці.

Оптимальний вибір професії лежить на перетині цих трьох просторів, які обов’язково потрібно враховувати. Правильний вибір професії дозволить повністю реалі­зувати потенціал людини, уникнути розчарувань і невпевненості в собі та в своєму майбутньому.                                                     

Рольова гра «Інтерв’ю».

У нас у гостях чарівні леді – наші любі вчительки. Кожна з них – успішна. Давайте запитаємо у них, як вони досягли успіху.

(Ставить запитання гостям, вони відповідають)

– Англійський філософ Арнольд писав: «Характер – це великий множник людських зусиль». Які якості характеру допомогли вам стати успішною?

– Що вам довелося перемогти,  щоб досягти успіху?

– Як ви гадаєте, чи сумісні поняття «успіх» і «скромність»?

– Чи важлива підтримка авторитетних людей у досягненні успіху?

– Як ви гадаєте, чи важливе для успіху вміння спілкуватися з людьми?

– Що вас більше заводило у досягненні успіху: перемоги чи поразки?

– Скажіть, будь ласка, власну формулу успіху.

  Раціонально поєднавши ці складові – цілеспрямованість, упевненість, наполегливість, працелюбність, знання, талант і оптимізм – маємо пряму дорогу до успіху         Успіх приходить лише до того, хто його прагне, хто вміє максимально використовувати все найкраще із власних внутрішніх ресурсів. Не чекайте, що хтось відкриє вас, відкрийте себе самі, скажіть собі: «Я хочу, я можу, я зроблю». Щастя й успіх – у ваших руках!

ІV. Підсумок.

Рефлексія

-

-

-

-

-

Підводячи підсумок заняття ми можемо зробити лише один висновок: «на долю надійся, але й сам не сиди». Потрібно більш свідомо підходити до вибору професії.

Зробити правильний вибір – значить обрати таку професію, яка потрібна суспільству. Крім того, вона повинна бути доступною для вас, відповідати вашим природним здібностям, знанням і вмінням. І найголовніше – обрана професія має приносити радість, достаток, задоволення. І завжди пам’ятайте: остаточний вибір тільки за вами, тому що вибираючи професію, ви обираєте долю.

Хай летить, як птах крилатий, мрія з краю в край. Час спливе і життя скаже: «шлях свій вибирай!»

Мені здається, що саме час зачитати вислів великого педагога Костянтина Ушинського: Вдало вибери професію,

Вклади в неї свою душу,

Тоді щастя само тебе відшукає.

                                К. Д. Ушинський

Діти, шукайте своє щастя, думайте, вчіться, робіть вибір. І найголовніше – повірте у себе. Ви все зможете, вам все вдасться. Дякую вам за підтримку, за активну роботу на занятті, бажаю здійснення ваших мрій, та досягнення в майбутньому успіхів.

Немає професій непотрібних, немає нецікавих, немає забутих. Ми маємо памятати про те, що кожна з них є неповторною, і для кожної людини найголовнішою. Головне обрати її правильно!

А нашу сьогоднішню зустріч я хочу закінчити словами поета В. Симоненка:

                        Є тисячі доріг. мільйон стежинок,

                                  Є тисячі ланів, але один лиш мій...  

Дякую всім за співпрацю!

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар